2 september 2015

My school story - TAG


De heerlijke vakantie is nu toch echt weer voorbij en ook ik moet er nu weer aan geloven: school. Heel het internetwereldje staat altijd geheel in het thema van 'back to school' en hoewel ik dat soms best wat overdreven vind, is het ergens ook wel een heel leuk thema om nog even in te blijven. Vandaar dat ik het nu eens ga hebben over school, whoooo. Dit wordt geen 'doe je best op school verhaal', want daar zit ik zelf ook niet zo op te wachten. Nee.
Het leek mij wel leuk om even te reflecteren op mijn rommelige schoolleven (drama), dus dat gaan we vandaag even doen!

Ps. Hoi, ja ik leef ook nog! In de zomer had ik ineens zo veel te doen en te beleven dat ik even niet meer wist wanneer ik moest bloggen, terwijl ik zo goed ging! Ik wil het wel weer oppakken, de ideeën blijven komen, maar ik heb geen idee hoe het gaat worden dit jaar en of ik nu wel tijd ga vinden om te bloggen. In ieder geval, jullie kunnen nog zeker een artikel verwachten over wat mij deze super zomervakantie heeft beziggehouden. Dat laat nog eventjes op zich wachten (aangezien ik nu alweer te moe ben om nog een artikel te schrijven), maar hij komt er aan, belooft! Bedankt voor degene die mijn blog nog blijven bezoeken en blijven lezen, jullie zijn lieverds. Bedankt voor het geduld en de liefde. En tot snel!

Zo, dan gaan we nu weer door met de tag :)
Hoe oud ben je en zit je nog op school?
Ik ben 19 jaar oud en sta nog vol in het leven natuurlijk. Ik zit inderdaad nu nog op school.

Welke niveau's heb je gedaan?
Zoals iedereen ben ik natuurlijk begonnen op de basisschool, wat ik altijd verschrikkelijk saai vond aangezien het voor mij nooit uitdaging heeft geboden. Pas toen ze er toch achterkwamen dat ik op bepaalde vlakken tòch achterliep, was het eigenlijk al te laat (groep 7/8) en was ik al enorm eigenwijs om ook maar hulp aan te nemen.
Op de middelbare school ben ik begonnen in een havo/vwo mengklas op vwo niveau. Dit bleek echter toch te zwaar te zijn, dus heb ik mijn tweede jaar havo gedaan in de havo/vwo klas. Bij dit laatste kreeg ik les op vwo niveau en de toetsen op havo niveau. Al hoewel ik voor 9 van de 10 vakken vwo aankon, bleek het toch beter om gewoon op havo te blijven. In het 4e jaar werd ik heel laks en heb ik helaas geen goede cijfers kunnen wegzetten voor 5 havo, waardoor ik uiteindelijk 5 havo niet haalde. Hierna heb ik twee vakken van mijn eindexamen over gedaan op volwassen onderwijs, dit waren biologie en Nederlands. Dit was een eitje en ik slaagde in een keer!
Nu studeer ik Kunstzinnige Therapie en zit ik in het tweede leerjaar. Het eerste leerjaar ben ik door gevlogen en heb ik in één keer mijn propedeuse binnengesleept, yes!

Geslaagd voor mijn Havo!
Vond je school leuk?
Dit lag puur aan wat ik mocht doen. Mocht in wiskunde uitleggen? Vond ik school hartstikke leuk. Mocht ik tekenen of werd ik uitgedaagd? Ook! Maar zodra ik rijtjes uit mijn hoofd moest leren, uren moest luisteren naar een saai geschiedenis verhaal of überhaupt een presentatie geven, mij niet gezien. Ik vond school voornamelijk echt vreselijk, omdat ik nooit écht iets mocht doen. Maar nu ik studeer vind ik het juist weer heel leuk!

Wat vond je het leukste vak op school?
Ik denk toch wiskunde. Hier haalde ik zonder leren 8/9 of zelfs een 10 voor. Ik hoefde nooit huiswerk te laten nakijken en mocht altijd anderen helpen. En daarbij vond ik het oprecht heel leuk om wiskunde door te krijgen.
Daarbij vond ik drama heel leuk, omdat ik hier echt uit mijn schulp durfde te kruipen aangezien we een hele hechte en kleine klas had (die ik nog steeds erg mis!).

Wat vond je het stomste vak op school?
Alle talen! Nederlands, Engels, Frans, Duits. Ik kon het allemaal niet. Ook vond ik geschiedenis veel te saai en heb ik nooit iets meegekregen van economie want ik was of aan het praten of ik stond op de gang. (ik stond áltijd daar op de gang...)


Hoe laat stond je op om naar school te gaan?
Op de basisschool kon ik om klokslag 8 uur mijn bed uitrollen om vervolgens naar school te rollen. Voor de middelbare school heb je natuurlijk verschillende tijden. Als ik het eerste uur naar school moest, dan moest ik uiterlijk om 10 voor 8 gaan fietsen, dus ik denk dat ik om 7 uur mijn bed uit moest en dat mijn wekker dus altijd om half 7 ging. Dit veranderde overigens wel want uiteindelijk had ik bijna nooit meer het eerste uur les.
Nu heb ik dat wel weer. En aangezien ik dan om half 9 in Leiden moet staan, staat mijn wekker om kwart over 6 om uiteindelijk om kwart over 7 de deur uit te gaan...

Hoe ging je naar school?
Ik overdreef niet dat ik naar de basisschool zou kunnen rollen, dat was letterlijk 5 minuutjes lopen. Tot ik aan de 'andere kant' naar school moest, toen moest ik 5 minuten fietsen, over een drukke weg.
Naar de middelbare school moest ik nog best een stukje fietsen, hier deed ik meestal 20/25 minuten over.
Nu ga ik eerst 5 minuten lopen naar de bushalte (pfoe), dan een kwartier/ 20 minuten met de bus naar Haarlem om daar te rennen voor mijn trein naar Leiden, de trein doet er ook 20 minuten over. Vervolgens moet ik nog een kwartiertje lopen in Leiden.

Wat voor schooltas gebruikte je?
Dit vind ik een héle lastige. Ik begon natuurlijk ben een bruggercaravan, zo een dubbele eastpack, die ik hooguit de eerste dag heb gedragen. Erna wisselde ik hem al om voor een zijtas van Björn Borg die mijn moeder toevallig aanraadde. Daar heb ik heeel lang mee gelopen. Maar uiteindelijk besloot ik dat een bruine handtas misschien wat minder makkelijk was, maar wel veel mooier!
Nu loop ik met een dakine tas, een snowboard versie. Zo een enorm grote, waar al mijn schilderspullen in kunnen.

Wat voor beautyproducten zaten er in jouw tas?
Ik heb nog wel eens overwogen om een tasje met spulletjes mee te nemen naar school, maar verder dan een nagelvijl, elastiekje en een mascara kwam ik ook niet. Ik was ook nog totaal niet zo heel erg van de make-up, mascara was toch écht genoeg. Nu neem ik wel af en toe mijn lipstick van de dag mee, ook zit eigenlijk standaard mijn go-to apocalips in mijn tas. Maar verder kom ik ook niet. Ik ben eerder een lopende apotheek dan een lopende beautysalon. Wel zou het handig zijn om soms je mascara, blush of concealer bij de hand te hebben, maar ja, dan raak ik het natuurlijk weer kwijt. Want zo ben ik dan ook wel weer haha.

Eindexamengala selfie
Wat voor agenda had je vroeger?
Deze is ook lastig, aangezien ik niet één merk kan opnoemen. Ik heb altijd andere gehad.
Altijd een met veel plaatjes, beetje stoer. Uiteindelijk ging ik toch voor de makkelijke en overzichtelijkere. Mijn laatste was een simpele van Hema, nu heb ik een moleskine notebook omgetoverd tot agenda, to-do list en notitieboekje in een en dat bevalt enorm.

Wat is jouw grootste schoolblooper?
Ongemakkelijke situaties verdring ik altijd, vooral van school. Echt een blooper kan ik dan ook niet verzinnen. Misschien dat mijn leraar mij heeft betrapt op het tekenen van 1 klein hartje op de tafel en ik gelijk alle tafels mocht schoonmaken (en toen deed ik dat echt nooit). Of dat ik een dikke miscommunicatie met mijn scheikunde docent had waardoor ik de les niet meer in mocht. Ik ervan uit ging dat ik wel dingen mocht opschrijven bij de bio bijles, maar de wind van voren kreeg (terwijl ik het hoofdstuk wel kon dromen). Of dat ik uit de les werd gestuurd bij wiskunde omdat ik Engels aan het leren was, ik me de pleuris schrok en dat mijn leraar daarna lachend mijn brief doorscheurde omdat hij het niet meende.
Niet echt bloopers, wel heel bijzonder.

Wat deed je als de les saai was?
Dagdromen, gedraaid op mijn stoel zitten, aan een stuk door kletsen, in mijn schrift tekenen of in die van een ander.

Wie was je favoriete leraar en waarom?
Ik denk Meneer Cobbenhagen, omdat hij mij heeft uitgelegd hoe je biologie moest leren en ik hierdoor ineens van vieren naar achten ging. Die man was echt goed in zijn werk, iets te goed want uiteindelijk is hij overgestapt op een school voor slecht lerende kinderen.
Ook waren Mevrouw Haank (nederlands), Meneer van het Kaar (mentor van het eerste jaar en LO), Mevrouw Stol (LO) en Mevrouw Majoor (tekenen) echt enorme schatten.
Oh en daarbij vond ik mijn muziek leraar geweldig. Hij was niet helemaal honderd volgens mij, maar enorm enthousiast over zijn vak (zo mooi om te zien) en met hem kon je alles voor elkaar krijgen als je het maar besprak. CKV en meerdere muziek werkstukken heb ik makkelijk gehaald doordat ik deze heb besproken met mijn docent. Dankuwel!



Vertel een leuk verhaaltje over iets wat je heb meegemaakt op school.
In 4 havo zijn we met het hele leerjaar van de havo naar Praag gegaan. Hier hebben wij culturele dingen gedaan, maar was er ook elke avond een leuke activiteit: bowlen, bioscoop, uiteten, uitgaan etc. Na het bowlen was iemand zo enorm vrolijk aan het zingen dat hij bijna werd gearresteerd doordat de avondklok al in was gegaan haha! Ook was ik in deze week jarig! Er werd de hele dag door voor mij gezongen en 's avonds gingen we uiteten en kreeg ik als enige een toetje, zo lief. Ook gingen we gelijk die avond uit in de grootste club van Europa. Toen was de leeftijd voor alcohol nog wat lager, dus mocht ik gelijk drinken. Totaal niet erg natuurlijk!  Praag was wel echt de leukste belevenis van mijn school. :)

Wat ben je geworden nadat je school heb afgemaakt?
Ik ben qua beroep nog niets. Ik zit nog op school en hoop hierna mensen te kunnen helpen maar ook nog iets creatiefs te kunnen doen. Ik hoop nog te kunnen reizen of nog verder te leren. Verder vind ik wel dat ik door mijn jaartje volwassenonderwijs mezelf wel heel erg heb ontdekt. Het was een aardige tegenslag, maar hierdoor ben ik toch wat volwassener geworden.

Als ik op deze tag terug kijk, merk ik dat ik toch wel wat heb uitgevreten op school. Don't try this! Ik heb namelijk gemerkt dat je dit echt beter kan laten en gewoon je best moet doen. Dan halen jullie misschien je diploma wél in een keer en gaan jullie mij niet achterna. Al was het jaartje er tussen ook niet verkeerd hoor! Ik geloof wel dat tussenjaren enorm veel kunnen bieden en je misschien wel meer kunnen leren dan een jaartje school.
Geniet in ieder geval van de jaren, ze vliegen om, maar ze zijn wel wat jij er zelf van maakt en waar jij voor kiest. Maak je niet te druk wat je kiest, maar wees er wel bewust van!

Liefs, Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.