23 december 2013

Vermomt als cupcakes


Als je me kent weet je misschien al dat ik verzot ben op cupcakes. Het ziet er zo schattig uit, en het is meestal zo zoet en lekker! Ik wilde weer eens in een middagje in de keuken doorbrengen en dat heb ik natuurlijk dan ook gedaan. Het is ook geen wonder dat ik twee recepten heb uitgekozen in cupcake vorm. Maar zijn het wel cupcakes? Deze keer heb ik óók recepten uitgekozen waarbij geen bakmix aan te pas komt. Een uitdaging, maar zeker het proberen waard, toch? Ik leg je stap voor stap uit hoe ik deze 'cupcakes' maak.


Het eerste recept is de Oreo Cheesecake Cupcakes. Ik zag deze voorbij komen bij Teske en ook heeft FoodGloss dit recept al gebruikt. Maar oorspronkelijk komt het van: www.uitpaulineskeuken.nl. Pauline heeft dit recept zelf samengesteld, heel knap!
De cupcakes zijn dus een mengeling van de Cheesecake, wat we allemaal al kennen, en de oreo koekjes. Ik was zeeer benieuwd. Pauline heeft dit in cupcakes gegoten, omdat het erg machtig zou zijn. Dit recept is goed voor 8 stuks, maar ik kon er 12 stuks mee maken!

Oké, laten we allereerst beginnen met de benodigdheden:
- 2 eieren (inderdaad, niet op de foto te zien)
- 40 gram suiker (ook niet op de foto te zien, dit had ik al in huis)
- 150 gram roomkaas
- 150 gram kwark
- 2 pakjes oreo's.  
   het originele recept zegt 90 gram oreo's + 8 hele koekjes, maar ik heb toch bijna de twee hele pakjes op gemaakt!
- kom
- mixer
- spatel
- plastic zakje
- snijplank
- deegroller
- cupcake vormpjes

Nu we alle ingrediënten bij elkaar hebben verwarmen we de oven alvast voor op 150 graden (hete lucht op 140 graden)


We wegen alles af en pakken de kom erbij. Dan kunnen we de eieren, suiker, kwark en roomkaas bij elkaar gooien.


Dit mix je tot een gladde 'massa'. Let op! Het wordt absoluut geen beslag, het is juist heel vloeibaar. Schrik hier dus niet van. (Dat deed ik namelijk wel ;))


Dan komen we bij de oreo's! Dit gedeelte is misschien niet zo heel fijn voor omstanders, maar wel heel leuk! We gaan namelijk de oreo koekjes plat meppen. Je doet een paar oreo's in een plasticzakje, legt dit op een snijplank en slaat met een deegroller hierop. Tada, allemaal kleine stukjes oreo!


De kleine stukjes oreo kunnen in het 'beslag' en dit gaan we dan erdoorheen spatelen. Je zult zien dat het beslag heel erg van kleur verandert :).


Dit recept vind ik persoonlijk veel te leuk. We gaan nu namelijk in elk cupcakevormpje een oreo op de bodem leggen. Hoe leuk verzonnen!


En hierna mag het beslag er natuurlijk overheen. En mogen ze in de oven.


Deze cupcakes bak je in 20 tot 25 minuten af in oven. Hierna laat je ze even afkoelen en plaats je ze daarna in de koelkast. (Ik heb ze een uur in de koelkast laten staan)



Heb je nog geen genoeg van cupcakes die eigenlijk een andere vorm hadden? (oreo cheesecake was namelijk eerst een taart, haha). Dan heb ik hier nog een recept voor je! Nutella brownies.

Dit recept vond ik op Cosmogirl. En eerlijk gezegd weet ik ook niet van wie dit recept oorspronkelijk komt. Maar het zag er heeeeeerlijk uit, dus moest ik ze natuurlijk even maken. Ze zijn ook niet zo moeilijk gelukkig, maar ook zonder bakmix! Dit recept is goed voor 8/9 stuks.


Voor deze Nutella Brownie Cupcakes hebben we ook niet zo veel nodig:

- 280 gram Nutella
- 10 theelepels bloem
- 2 eieren (staan weer niet op de foto)
- Beslagkom
- Spatel
- Cupcake vormpjes


Verzamel alle ingrediënten en doe deze allemaal bij elkaar in de kom. Dit komt er ongeveer zo uit te zien, niet  zo heel smakelijk, al zeg ik het zelf.


Dit spatel(!) je door elkaar heen tot een glad beslag. Eerst hecht het voor geen drol, en ik verloor meteen vertrouwen in dit recept, maar na een tijdje begint het opeens te hechten en wordt het een mooi Nutella beslagje.


Hierna doe je dit beslag in de cupcake vormpjes en mogen ze de oven in. Je bakt ze in 30 minuten op 180 graden af. (hete lucht oven op 160 graden, dit was ik dus vergeten. Ze waren gelukkig alsnog lekker)


Je laat ze even afkoelen en eet smakelijk!


Hopelijk vonden jullie het leuk om weer eens een foto tutorial te zien om iets te koken/bakken. Er komt namelijk snel nog een aan, maar dan hartig hopelijk. Ik ben gek van koken, al doe ik het veel te weinig (en mislukt er meestal wel iets). Dus wie weet zien jullie dit nog wel veel meer.
Geniet in ieder geval van de lekkere cupcakes. En als je ze ook heb gemaakt, stuur dan even een foto naar mijn twitter account: @positivityisit 
Ik vind het leuk om jullie creaties te zien. :)

Big hug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.