2 januari 2014

Op stap: Het ijsbeelden festival in Zwolle


Goedemiddag! Vanochtend ben ik samen met mijn broertje en opa en oma op stap geweest. We zijn naar Zwolle gereden en hebben de ijsbeelden aanschouwen van het ijsbeelden festival. Dit festival is elk jaar, maar nu was het extra speciaal omdat ons landje 200 jaar zo bestaat, zoals het nu is! Het is zoals gezegd een vorstelijk festival, en is te bezoeken t/m 26 januari. Natuurlijk kon ik het niet laten om overal foto's van te maken. Dus het leek me leuk om een sfeerbeeld te laten zien in dit artikel, door middel van foto's.

"Een sprookjesachtig vorstendom midden in het eeuwenoude centrum van Zwolle. Machtige vorsten en statige vorstinnen zwaaien hier de scepter. Het IJsbeelden Festival presenteert '200 jaar Koninkrijk der Nederlanden', een vorstelijke geschiedenis in ijs en sneeuw."


Let op! Ik zal juist het een en ander van de beelden laten zien, lang niet alles, maar als je er zelf nog heen gaat, is het leuker om het zelf te beleven. En ik dat geval raad ik aan dit artikel niet te bekijken door de aanwezige spoil.
Alles was zo een beetje vormgegeven. Het begon zelfs buiten al! Kijk maar naar deze ijzige boom, haha, ik vond hem iets heel gezelligs meegeven.

Allemaal doeken waar je langs kwam in de rij (die nog best wel lang was!, en het begon bij ons te regenen)

We waren binnen. En liepen vrij snel al tegen dit paard aan. Ik vond hem zo mooi gedetailleerd. Echt heel fascinerend.

In een hoekje stond deze 'boekenkast' vol met knuffels en spulletjes. Ik vond het er zo schattig uit zien dat ik er wel even een foto van moest maken. Dit laat me weer even heel blij voelen, geen idee waarom.

Dit was zo een groot beeld! Een gorilla met een sigaret in zijn hand. Ik vond hem heel mooi.

Baden Powell!, althans, dat dacht ik. Later kwam ik er achter dat dit een ander persoon was. Logisch, want dit festival draait om de geschiedenis van Nederland. En Baden Powell komt niet uit Nederland. Maar het zag er heel scouting achtig uit, en ik was er trots op dat er zo een beeld bij stond!

Twee beren, hoe lief! Het liet me even denken aan Brother Bear. Totdat ik zag dat de grote beer een geweer vast had. Wat het verhaal hier achter was weet ik niet, maar ik ben er wel heel nieuwsgierig naar.

Zie die klauwen! De poot is van sneeuw, de nagels zijn van ijs. Ik vond het zo vet vormgegeven.

Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima waren ook van de partij! Prinses Beatrix kwam trouwen ook een aantal keer voorbij.

Onmisbaar was natuurlijk ook de olympische spelen. Hier ook weer een mengeling van sneeuw en ijs, en men, wat was dat vet gedaan! Met die poppetjes verwerkt in de ringen.

Tot slot de boekenkist van Hugo de Groot. Dat verhaal vond ik altijd heel apart, dus ik vond het leuk om er een ijssculptuur van te zien.

En dan ben je alweer bij het einde van de beelden! De tocht is erg snel gedaan. Wij waren ongeveer een uur tot anderhalf uur binnen. Met de nodige foto's die we hebben genomen en met de drukte die daarbinnen was! Bij ons was het vrij warm, omdat het zo druk was. De temperatuur steeg door de hoeveelheid mensen, waardoor een paar beelden ook begonnen te smelten. Zonde! De temperatuur binnen schijnt -10 te zijn, maar de gevoelstemperatuur is gelukkig wat minder laag. Daarbij is er ook een goede overgang van de hal naar het café, waar je uitkomt als je door de uitgang gaat.

Na zo een tocht door de kou ben je wel toe aan lekker warm drinken! Het café is erg gezellig. En de échte chocolademelk is aanwezig. De mokken stonden leuk opgestapeld.

En kijk wat een lekker eten! Voor ieder wat wils: hartig/zoet, warm/koud. 

Nog even een sfeerbeeld. Het was er zo gezellig. En het personeel is heel aardig.

Dit is wat ik had uitgekozen! Een lekkere hotdog met een Unox worst, de échte mayonaise (ze zijn daar heel merkbewust denk ik) én een lekkere warme choco met slagroom. Het was heerlijk.

"40 nationale en internationale ijskunstenaars, 250.000 kilo ijs en evenzoveel kilo’s sneeuw, tientallen kettingzagen, gasbranders en beitels. Met een tentencomplex van 2000 m² is het IJsbeelden Festival  een van de grootste ijsbeeldenfestivals ter wereld."

Het was een hele leuke dag. Het is een stukje rijden, maar het was het helemaal waard. Het is fascinerend om met eigen ogen te zien, en een leuk familie uitstapje! Voor volwassenen (13+) betaal je 9,50 euro p.p. en het festival is te bezoeken van 10.00 - 17.00 uur. Voor meer informatie, klik hier.

Big love.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.