17 december 2013

"Zij ziet er nu echt als een natuurlijke schone uit."

The best thing is to look natural, but it takes makeup to look natural. - Calvin Klein


"Maar je ziet er zo naturel uit!" "Hè, draag jij ook make-up?" "Maar, is dat dan niet van jezelf?" Ik krijg het vaak te horen als ik mensen uitleg wat er eigenlijk allemaal op mijn gezicht zit, en hoe ik de producten heb gebruikt. Ze zijn altijd verbaasd over de hoeveelheid tegenover het resultaat. Ken je de beruchte pancakes? Zo een dikke laag foundation, en wimpers tot aan je wenkbrauwen? Dat hoeft helemaal niet, en dat is naar mijn idee ook helemaal niet de bedoeling van make-up. Ik ben er de laatste tijd weer erg mee bezig, hoe ik mijn make-up het best kan gebruiken.

Make-up is bedoelt om aspecten uit je gezicht naar voren te laten komen, of weg te werken. Dat is wat ik altijd in mijn achterhoofd houd, hoe dan ook. Als jij je neus te dik vind, kan je dat een beetje bijwerken door een beetje bronzer bij de neus aan te brengen. Heb je onopvallende wenkbrauwen? Dan kan je dat bijtekenen. Heb je hele mooie jukbeenderen, of volle lippen? Dan laat je dat extra opvallen! De kunst ligt er alleen bij hoe je dat doet, en in hoeverre. 

Toen ik net make-up ontdekte, droeg ik ook zóveel mascara dat ik hele dikke spinnenpoten creëerde van mijn wimpers. En ik heb ook een periode gehad dat ik een beetje doorsloeg in de make-up. Ik wilde álles bedekken wat ik niet mooi vond. Maar wil je het naturel houden, dan kan je de minder mooie aspecten wel een beetje verbloemen maar daarin moet je absoluut niet overdrijven.

Gelukkig leerde ik beautybloggers kennen. Zij lieten zien hoe ik make-up kon gebruiken, en in welke mate. Door how to filmpjes (van bijvoorbeeld teske en vera) leerde ik op natuurlijke wijze mijn wenkbrauwen te epileren en bij te tekenen bijvoorbeeld, of blush aan te brengen. 


Hoe ikzelf nu make-up gebruik is heel erg veranderd. Ik probeer het gebruik ervan juist te minderen, en mijn échte naturelle schoonheid te laten stralen, haha. Op veel vlakken lukt dit me. Zo draag ik bijvoorbeeld geen foundation of bronzer/highlighter meer. Maar ik merk dat ik niet meer zonder mijn andere make-up kan.

In mijn dagelijkse routine zit sowieso mijn concealer. Deze gebruik ik veel... Aangezien ik geen foundation gebruik, valt deze in. Van mezelf heb ik vrij rode wangen, en deze werk ik dus licht bij met concealer. Ook voor oneffenheden is dit een musthave. Na de concealer ga ik met mijn wenkbrauwen aan de gang. Van mijzelf heb ik lichte wenkbrauwen zonder vorm, en dat vind ik jammer aangezien wenkbrauwen juist de vorm aan je gezicht geven. Ik epileer ze, en vul ze daarna in met een heel gepigmenteerde oogschaduw uit mijn urban decay palettje. Zonder dat kan ik écht niet. Daarna maak ik een ooglook, highlight ik altijd mijn wenkbrauwen en gebruik ik hoe dan ook eyeliner. Als ik mijn eyeliner namelijk heel dun aanbreng zie je het nauwelijks, maar creëer ik er wel grotere ogen mee, en dit is fijn (vind ik) aangezien ik vrij kleine ogen heb. Dan gaan we natuurlijk verder met de mascara. Wat weinig mensen van mij weten is dat ik blonde (!) wimpers heb. Het is voor mij dus geen optie om zonder make-up de deur uit te gaan, omdat dit er juist onnatuurlijk uitziet, dat ik bijna ziek lijk. Na mijn ogen sluit ik het altijd af met een blush, om toch wat kleur te hebben op mijn wangen, maar deze hoeveelheid en de vorm kan ik nu dan wel bepalen.. Als allerlaatst gebruik ik nog een lipbalsem, omdat mijn lippen de laatste tijd veel te droog zijn.

Wat ik jullie hiermee wil meegeven, is dat iedereen imperfecties heeft. Sommige willen dit dicht plamuren, en sommige willen totaal niet met make-up beginnen. Make-up is niet erg, het bijt niet, als je het maar correct gebruikt. En ook ik kan dat natuurlijk nog helemaal niet perfect, maar youtube heeft mij hierbij wel veel geholpen. Zoals de quote aan het begin van dit artikel al zegt: het is heerlijk om naturel te ogen, alleen is hier vaak wel make-up aan te pas gekomen ;). Het maakt niet uit hoe en wat je doet, en ik zeg ook niet dat jullie massaal alles op mijn manier moeten gaan doen. Maar laat dit artikel je inspireren, en je aan het denken zetten. Dat wil ik bereiken.

Het viel me op hoeveel mensen versteld staan van al mijn make-up producten en hoe ik deze dan gebruik. En het leek me leuk om dat even te delen. Ook al ben ik dan geen beautyblog, ik vind het heerlijk om mijn ervaringen te delen :).

Big hug, much love.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.