21 november 2013

Regelen Regelen Regelen

As an organizer I start from where the world is, as it is, not as I would like it to be. - Saul Alinsky



Op het moment draait mijn leventje heel erg om regelen. Iets wat je eigenlijk dagelijks doet, meestal onbewust. Deze week doe ik het vooral bewust. En ik moet zeggen dat het me ergens wel bevalt. Ik plan het een en ander in en heb rust in mijn hoofd terwijl ik eigenlijk zó veel moet doen en moet regelen. Ik denk dat het voor iedereen wel herkenbaar is: een hoofd vol met álles, maar dan ook echt ALLES, wat je nog moet doen, regelen, organiseren, misschien wel leren, iemand die je moet bellen of mailen. Niets is vervelender dan hiermee rond blijven lopen, dat kan je uit ervaring wel vertellen. Aangezien het met mij wel vrij goed gaat nu op dit vlak, ben ik zeker bereid om tips uit te delen, en ook te vertellen wat er omgaat in mijn leven waardoor mijn hoofd zo vol zit.
Dat alles en iedereen iets van je vraagt en iets van je wil. Ik herken het als geen ander. Deze week leek het mij te veel te worden. Ik moest mijn documentatiemap overnieuw maken (althans dat dacht ik), ik moest mijn biologie hoofdstuk afronden (wat betekende dat ik alles ging doornemen van dat hoofdstuk) en daarbij moest ik twee verschillende evenementjes organiseren. Ik dacht even dat mijn hoofd ging ontploffen... Totdat ik mijn notitieboekje weer vond.

Ik raad iedereen notitieboekjes aan. Zelf heb ik een klein exemplaar, maar ik zit eraan te denken dat ik deze ga vervangen voor een grote en dan ook een schone nieuwe! Het werkt heel fijn als je hoofd vol zit met allerlei hersenspinsel, zoals bij mij. Ik heb van alles wat er in mijn hoofd omging lijstjes gemaakt: to do lijstjes, stappenplannen voor projecten, een lijstje met puntjes wat ik allemaal moest regelen en een weekplanning.

To do lijstjes spreken voor zich. Maar hoe ik met de lijstjes omga is toch iets specialer denk ik. Ik doe het namelijk als volgt: ik maak namelijk verschillende to do lijstjes, een dag to do lijst en week to do lijsten. Voor alles wat je moet doen zet je natuurlijk een hokje. Is het gedaan zet je een vinkje erin, en men wat voelt dat lekker om te doen! Dit geeft namelijk meer motivatie. Als iets toch niet meer hoeft te gebeuren streep je het door. Wordt het lijstje te rommelig? Maak dan een nieuwe! Het maakt niet uit als je dubbele lijstjes heb, het is wat voor jou werkt om je hoofd schoon en geordend te houden.

De weekplanning is ook wel speciaal. Toen ik het voor deze week echt niet zag zitten heb ik meteen een weekplanning gemaakt. Ik heb voor mezelf bedacht wanneer ik niet op school zat en niets te doen had (werk en dergelijke). Toen ben ik gaan kijken wanneer ik vrije tijd wilde. Het klinkt raar, maar als je vrije tijd inpland heb je iets om naar uit te kijken en ga je niet werk uitstellen omdat je anders geen vrije tijd zou hebben, want dat heb je toch wel. Ik heb bewust de hele maandag middag vrij gehouden, omdat ik dan laat uit ben van school. Ook de vrijdag is ongeveer vrij gehouden. Onder vrije tijd beschouw ik vooral lekker bankhangen, of bloggen. Daarna ben ik meer vrije tijd gaan inplannen onder het mom van afspreken met vriendinnen. Dat het nu zo uit kwam dat ik mijn vriendinnetje door de weeks zou zien en ook meteen iets kon organiseren was natuurlijk helemaal top. Ik was er even tussenuit en had toch mijn vrije tijd. 
Wat ik toen ben gaan doen is het bedenken dat school op het moment echt het belangrijkst is. Leuk dat ik vanalles moet organiseren, maar school gaat voor. Dit hielp ook met rust scheppen. Ik zorgde elke dag dat ik eerst iets aan school deed en daarna iets anders ging organiseren.

Het heeft mij ook heel erg geholpen om tijd in te delen dat ik iets aan mijn mailbox doe. Ik denk niet dat veel mensen het zelfde zullen ervaren, maar ik heb soms zo veel stress doordat ik mailtjes moet sturen en mijn mailbox overstroomd. Nu zet ik in mijn notitieboek wie ik een mail moet sturen en over wat dat mailtje moet gaan. En ik plan tijd in dat ik iets aan mijn mailbox doe, alleen om die tijd. Het is dan maar jammer dat je een mailtje niet meteen ziet.

Persoonlijk geeft dit alles op zo een manier regelen heel veel rust. Ik heb mijn documentatiemap (wat nu 40 bladzijdes bevat) ruim op tijd af, en dit geeft mij rust aangezien ik het meestal de ochtend van de inlever dag uitprint en er dan achter kom dat de printer het dan niet doet. 
Het zou heel hectisch zijn geweest als ik zo een groot evenement moest organiseren, zoals nu, en dat ik het niet rustig had aangepakt. Het loopt nu allemaal nog door, maar dit vind ik geen probleem (ik heb nu vrije tijd haha). En okok het organiseren van het andere evenement is gebeurd in een middagje afspreken.
Ook al moet er nog veel gebeuren, ik kan het nu overzien en dat is een eye-opener voor mij. En hopelijk ook voor jullie.
Als jullie verder nog benieuwd zijn: ik moet nog het een en ander regelen voor de pieten die op scouting komen. Als mailtjes sturen naar de pieten, de pakken bekijken, cadeau's inpakken etc. 
Ik regel het levend Jenga spel. Hier kan ik nog niet veel over uitwijken omdat het anders al wordt gelezen door degene die het spel morgen ondergaan. Maar het heeft te maken met (natuurlijk) Jenga en uitdagingen! Iets waar we dus het spel Jenga voor moesten regelen, het idee en de uitdagingen moesten verzinnen. En dat was me opzich al een uitdaging haha.
Ik moet nog een praktijk bellen die me gaan helpen met mijn rug. Mijn zwevende ribben (die natuurlijk alleen vrouwen bezitten, mannen: screw you ;p) steken namelijk te veel uit waardoor ze veel klappen moeten opvangen van de rest van mijn rug. Doordat ik daar last van heb, gebruik ik mijn rug verkeerd en gaat hij bijvoorbeeld draaien als ik iets op wil pakken van de grond. Ik denk zelfs dat ik door dat verdraaien ook mijn benen en voeten verkeerd gebruik, dit zal veel verklaren aangezien ik daar al heel lang last van heb. Deze dokters (of wat ze dan ook zijn) gaan mij met mijn rugklachten helpen, als het goed is haha. En dan kan ik hopelijk ooit wel weer trampoline springen zonder daarna niet meer te durven bewegen van de pijn!
Ook moet er nog iemand gebeld worden voor rijlessen. Super spannend vind ik het, en daarbij ook super eng. Maar ik heb al iets overwonnen, ik heb gewoon gezegd dat ik het ga doen. Ik heb dit jaar de tijd om te lessen, dus ik vond dat ik mijn angst wel in de ogen moest kijken en het gewoon moest proberen.

Het is dus een vrij drukke tijd, maar ik zie ook aan mijn blog dat ik wat vaker blog en dat zegt voor mij genoeg. Ik zit weer wat lekkerder in mijn vel en ik ga er gewoon voor! Gewoon doorgaan en we zien wel hoe het loopt. Ik hoop dat jullie ook wat aan mijn tips hadden haha.

Much love, big hug. <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.