8 februari 2015

Terugblik op periode 2: Kleur en Vorm


Daar zijn we weer! Wat voelt het heerlijk om de afgelopen twee weken even van me af te laten glijden. Ik heb in de afgelopen weken niet een keer een dagje gehad dat ik helemaal niets deed aan school. En dat is vermoeiend, best wel heel vermoeiend. Het bezorgde hier en daar de nodige stress en ik heb nu eindelijk een beetje het gevoel dat ik die stress van me af kan laten glijden.
Omdat ik natuurlijk heel netjes van al mijn kunstwerken een foto heb gemaakt, kunnen jullie ook nog even nagenieten van wat ik voor school heb moeten maken! Top. Dit keer bespreek ik het vak waarvoor ik het meest praktijk moest doen: Kleur en Vorm!




Laten we beginnen met het beeld wat jullie hierboven al konden bewonderen. Voor het boetseren moest ik een beeld maken met het thema 'oprichting'. Nu denken jullie vast, oke leuk, maar hoe? Dat was mij ook niet echt duidelijk. Ik heb welgeteld 2 lessen boetseren gehad, waarvan de laatste wel heel nuttig was hoor. Maar wat ik heb opgepikt is dat de zwaarte van het beeld, de meeste massa, boven het midden moest zitten. Als je je voelt als het beeld en je voelt je zwaar, dan zit je verkeerd. Ik begon dit beeld ook zittend en ik maakte gelijk een best zwaar beeld, toen ik ging staan lukte het heel goed. Heel gek. Maar dat is wel een goed punt van mijn studie, het inleven, haha. Verder begon ik met een klein beeld, en uiteindelijk heb ik er nog echt een blok klei van ongeveer 10 centimeter hoog eronder geplaatst zodat mijn beeld meer de ruimte in ging. En toen was het nog de kunst om het beeld goed platonisch te maken (= keuzes maken: wil ik het hier bol,hol of recht?) en met een goede vlakspanning (dus geen hobbeltjes en bobbeltjes). Ik was erg tevreden over mijn beeld en had hem dan ook al erg vroeg af!


Zie hier mijn dynamische lijntekening. Wat heb ik hiermee geworsteld zeg (met eigenlijk wel alle opdracht, oeps). Ik heb denk ik een stuk of 10 tekeningen gemaakt. De techniek vind ik echt super tof. Je begint allemaal lijntjes op te zetten, en als het goed opgebouwd is dan ga je iets er in zoeken. Een figuratie zoeken! Bij mijn laatste had ik dus een olifant en die vond ik zo leuk om te maken. Maar zo moeilijk. Hoe zien olifanten oren eruit? Volgens mij heb ik wel 3 verschillende soorten oren getekend. En daarna nog invulling en uitsparen en blablabla. Erg moeilijk, heel leuk, maar veel werk. Dit is mijn resultaat dus, en ik weet nog steeds niet of ik er blij mee ben, haha. Hij ziet er in ieder geval wel leuk uit. (Dit is op A2 papier met stockmar krijt gemaakt)


Dan nog mijn twee schilderwerken. Waarvan een deel mijn reeks is. Deze reeks moet een herfst naar winter stemming reeks iets zijn. Zie jij het er in? Ik eigenlijk niet helemaal. Ik ben hier élke dag mee bezig geweest, minimaal 3 lagen per schildering gegeven, maar het lukte níet :(. Ik ben dus niet helemaal tevreden en ik vond het echt kei moeilijk. De reeks moest namelijk voldoen aan een aantal punten: het moest een eenheid vormen, de stappen moeten goed op elkaar volgend zijn en niet te groot niet te klein, en een rustige penseelstreek. Bij elke schildering moest je dus gaan nadenken en dan ook weer terug gaan naar een volgende stap om die bij te werken. Vreselijk. Maar ik heb enigszins wat kunnen neerzetten. (Dit is allemaal op A3 gemaakt, met de nat in nat techniek.)


Als laatste dus nog een schilderwerk. Hier ben ik wél heel trots op en ik ga echt huilen als het onvoldoende wordt gerekend. Dit is nat op droog, dus op aquarel papier. Een van de punten waar het aan moest voldoen was een rustige penseel streek. Dat is lastig! Ik kreeg het niet voor elkaar. Voor dit werk moest je eerst een blauwstemming opzetten en hieruit een winterlandschap vormen. Ik ben nog heel blij met het resultaat. Het sluit goed op elkaar aan, blijft een stemmingsfeer, het is een realistisch beeld en de penseelstreek was een stuk rustiger dan waar ik mee begon. Ik heb zelfs nog een extra kleurtje toegevoegd: roze! Dit om het licht wat duidelijker weer te geven in mijn landschap. Een vriendin ga mij de tip, en wat word het daar mooi van!

Ook leuk om te vermelden was dat ik dinsdag met een A1 map en het 10 kilo zware beeld met het openbaar vervoer moest om dit op school in te leveren. Dat was nog eens een avontuur!
Al met al heb ik nog wel een goed gevoel over wat ik heb ingeleverd. Hopelijk wordt mijn harde werk ook beloond.

Liefs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.