25 november 2015

12 fijne dingen aan de herfst


Ik ben een van die mensen die als het ook maar een klein beetje eerder weer donker wordt, gelijk een winterdip achter de kiezen heeft. Ik kan er simpelweg gewoon niet tegen als er minder licht is in een dag, en dit beïnvloed sterk mijn humeur en hoe lekker ik wel of niet in mijn vel zit. Het zal dan ook niet een grote verbazing zijn dat ik nu al verlang naar de lente, en eigenlijk helemaal niets aan die herfst en winter vind.
Juist hierom leek het mij een goed idee om voor mijzelf op te noemen wat er juist wél leuk is aan die herfst, want leuke dingen aan de herfst zijn er stiekem wel genoeg hoor.
Misschien helpt het anderen die ook snel lijden onder een winterdip, om het fijne en positieve van de herfst te gaan zien.



Rust, comfortabel onder de dekens
Sinds het minder licht is en al sneller donkerder wordt. En niet te vergeten, sinds het ook een stuk kouder is. Merk ik dat ik veel vaker en liever lekker in mijn eentje onder mijn dekens kruip om huiswerk te maken in bed of een film te kijken.
Werkelijk jongens, dit heb ik heel lang niet gezien als een goed ding en zwaar onderschat. Ik vond er de tijd niet voor en vond me dan een aansteller. Maar als ik het comfortabel voor mijzelf maak, dan kom ik zó sterk tot rust.
In de herfst ben je toch al wat meer in jezelf gekeerd, en dit hoeft dus niet erg te zijn.

Binnen gezellig maken
Herfst is voor mij wel de tijd waarin je gezellig met familie of vrienden op de bank kruipt met een grote kop warme chocolademelk met slagroom, om gewoon simpel de dag te bespreken en lekker te kletsen.
Dit is wel het meest typerende beeld wat ik heb van de herfst, en gek genoeg vind ik dit ook een van de fijnste dingen. Het geeft een goed gevoel om lekker binnen te zitten met de mensen waar je van houd, terwijl het buiten zo akelig is.



Weer even opladen
Heel gek eigenlijk, maar de herfst is toch wel een seizoen waar vooral in de natuur zichtbaar wordt dat alles weer een beetje in zichzelf keert. De bomen laten de bladeren vallen om weer de energie in de kern te steken, de beren beginnen een plekje te zoeken voor een winterslaap en zo is het ook voor ons een seizoen om weer meer tot onszelf te kunnen komen.
Ik merk dat ik in de lente en zomer heel erg naar buiten gericht ben en dat ik vanaf de herfst een beetje wordt aangemoedigd om weer tot mijzelf terug te keren. Hoe vervelend ik dit soms vind, is het soms ook juist erg waardevol om weer even naar jezelf te kijken en genoeg energie weer in jezelf te steken in plaats van alles in de buitenwereld te stoppen.


Het gevoel van geluk als het zonnetje schijnt
In de herfst begin ik op de een of andere manier de zon meer te waarderen. Ik ben iemand die afhankelijk is van de hoeveelheid licht, dus als de zon schijnt merk ik dat gelijk aan mijn humeur. Het maakt mij dan niet uit of het warm is, van die kleine straaltjes zonlicht raak ik al intens gelukkig.

Herfstwandelingen
Oh de herfstwandelingen, ik doe ze veel te weinig. Ik vind het heerlijk om op een zonnige herfstdag door de bladeren te rossen, elke paddenstoel te bekijken, alle eikeltjes, blaadjes, kastanjes op te rapen en overal een foto van te maken. Ik geniet ervan om door bossen heen te lopen!

Eekhoorntjes en egeltjes spotten
Zo zijn er natuurlijk ook nog typische herfstdieren die juist in deze tijd van het jaar tevoorschijn komen. Vraag me eigenlijk niet waarom juist nu, ik zou niet weten waarom ze perse zo een beeld vormen in de herfst. Maar erg vind ik het niet. Wat zijn ze toch lief om te zien.



De veranderingen van de natuur
Dat brengt me natuurlijk bij een volgend puntje. Want he, je kan in de zomer en lente ook prima door een bos heen lopen, dat is ook zeker een aanrader (dan begint alles net weer op te groeien of is het zelfs al op het toppunt gekomen). Maar wat die wandelingen in de herfst nu zo bijzonder maakt is voor mij de verandering die in de natuur te zien is. Eigenlijk is het wat gek dat het dood gaan van de natuur zo mooi is, maar het lijkt alsof de natuur aangeeft dat dit helemaal niet zo heftig is en juist voor een goed doeleinde.
En hoe mooi zijn al die bruine bladeren die allemaal op de grond vallen?

Herfstversiering ophangen
Wat is herfst en lekker binnen zitten met gezellige versiering? Met de herfst kan je prima natuur producten naar binnen halen voor versiering. En natuurlijk kan je gezellig lichtjes ophangen, kaarsjes aansteken, argh nu ik er aan denk wil ik zelf mijn kamer onder handen nemen!

Uberhoud de kaarsen!
Als je me al wat beter leert kennen, weet je misschien wel dat ik een enorme verslaving heb aan kaarsen kopen. Ik heb me de afgelopen tijd wat weten inhouden. Maar omygodddd al die kaarsen ruiken zo lekker en zijn zo schattig en zo leuk en vaak zo herfstig en ik merk alweer dat de obsessie begint op te spelen en ik het liefst nu even twintig kaarsen bestel op een webshop, en dat het liefst met die bijzondere namen en geuren, dan raak ik zo benieuwd. Wie herkent dit ook? Of ben ik de enige met een geurkaarsen obsessie. 


Halloween
Het begin van de herfst ervaar ik dus nogal eens als een domper, maar het betekend wel dat Halloween om de hoek staat. Halloween is natuurlijk niet iets wat we in Nederland sterk vieren, maar ik vind het leuk dat het steeds meer uit Amerika over komt waaien. Ik denk dat er al een traditie is ontstaan voor een jaarlijks halloween feestje en ik geniet er vollop van. Ik kan dan eindelijk mijn creativiteit loslaten en me los laten gaan met schmink.

Bijna kerst

In de trant van de feestdagen: die komen er natuurlijk ook allemaal aan. Ikzelf ben ook hierin weer wat negatief. Ik vind feestdagen wat opgeblazen en bijna verplichtingen. Maaaaar, het toeleven naar kerst vind ik juist super leuk. De kerst sfeer vind ik wel wat hebben: alles nog gezelliger maken met kerstprints, lichtjes, rendieren, die kerstboom die opgezet mag worden en meer. Ik heb er dan al zo veel zin in.

Sweater weather!
En last but not least natuurlijk het feit dat je alle warmere kleding weer uit de kast kan trekken. Ik heb denk ik in totaal over de 10 truien en ik heb een mega lekkere oversized winterjas, maar ik heb het juist snel veel te warm dus het moet wel heel koud zijn wil ik dat aan kunnen trekken. En vergeet de sjaals natuurlijk niet, daar leef ik nu al in. Dan is die kou nog ergens goed voor.

Zo zie je maar weer dat er genoeg leuke en fijne dingen zijn aan de herfst, als je het maar van de positieve kant bekijkt. Herfst is echt niet mijn favoriete seizoen, maar als ik het zo bekijk, weet ik wel dat ik het weer een fijn seizoen ga bevinden (voor zolang het nog kan!) en ga ik er nog even volop van genieten!

Waar geniet jij het meest van in de herfst? Laat het me weten in een reactie!

Liefs.

Note: Alle foto's komen van tumblr vandaan, een format om foto's met elkaar te delen. Hier is dan ook lastig te herleiden van wie de rechten van de foto's zijn en vaak worden er al foto's gepost die al jaren ergens anders op het internet ronddwalen.
Alle foto's zijn te herleiden onder de tags: fall photography & fall coffee.
Ik heb me een beetje laten gaan want ik werd veel te enthousiast door alle herfstige foto's en vond het wel een leuk geheel zo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.