16 april 2014

Het scoutingleven | week 14&15

Zijn er al weer twee weken voorbij? De tijd gaat weer snel, mijn blog heeft even stil gelegen door de drukte op school en ook op scouting! Ik ga het weer even hebben over wat ik nu weer heb gedaan met scouting. Hopelijk vinden jullie dit soort updates leuk om te lezen, andere artikels kan ik heel even niet opbrengen. Enjoy!

Als er iets speciaal is in mijn leven, in wat ik doe, is het scouting wel. Scouting is vaak niet zo heel bekend. Vaak krijg ik dan ook wel de vraag wat ik daar nou doe, en eigenlijk weet ik nooit een antwoord te geven. Je doet ook zo veel! Elke week weer eens iets nieuws.

Zelf ben ik nu 2/3 jaar leiding van de esta's (jongens en meisjes van 7 tot 11 jaar gemengd) en ben ik ook nog jeugd lid bij de explorers (gemengd van 15 tot 18). Elke week doe ik weer enorm veel met scouting, van de bijeenkomsten, naar groepsactiviteiten tot vergaderingen.
Het leek mij leuk om eens in de zoveel tijd te bespreken wat ik heb gedaan op scouting. Ik hou er namelijk enorm van om uitgebreide verslagen te maken over wat ik heb beleefd.
Week 14 was de week dat ik een eigen opkomst moest organiseren voor de esta's. Op het programma stond 'brandje blussen'. Vuurweekend! Ik wilde deze opkomst vooral wat leuke spelletjes spelen en daarna wat in elkaar flansen om boven het vuur klaar te maken. 
Goed, eerst moest dus het programma worden bedacht, dat vind ik voor deze jongere groep soms nogal moeilijk. Ik kwam uit op maar twee spelletjes die geschikt waren, en het maken van banaan met chocolade. :) De middag voor de opkomst heb ik even alle bananen opgekocht in mijn eigen supermarkt, haha. Ook moest er de nodige chocolade aanwezig zijn, marsmellows konden niet ontbreken en alluminium is misschien wel handig als je banaan gaat roosteren.

We zijn vroeg gaan verzamelen om de opkomst klaar te zetten en alvast vuur te maken, want dat komt er helaas niet vanzelf. Tijdens de opkomst hebben de kinderen genoten van een wat ander tikspel dan normaal. Een van de esta's kwam zelfs naar mij toe dat hij het tikspel zo leuk vond en het nog eens wilde spelen! Verder hebben alle kinderen de banaan met chocolade en marsmellows gevuld. 

Toen dat voorbij was, hadden wij onze eigen opkomst nog. Dit was natuurlijk ook vuur, aangezien wij niet zo heel vaak mogen stoken in het jaar. Ook gingen we met de houtbewerking aan de slag. Ik vond het een beetje op expeditie robinson lijken. We moesten een vuurtje maken om een touwtje door te branden. Wat niet lukte haha. We waren wel heel trots dat we ons vuurtje überhaupt aankregen! Daarna kregen we een boomstam om in te kerven met je zakmes, wat ik persoonlijk nogal zonde vond van mijn nieuwe mes, dus het was erg fijn om iedereen verder weer even te spreken. 
Tuurlijk hebben we ook nog wat geroosterd boven het grote vuur! De frikandellen gingen op het rooster en ook konden er marsmellows worden geroosterd.

Een endje later zouden er wat mensen van een andere scoutinggroep naar ons komen, want he, we hadden vuur haha. Iedereen verwachtte een groepje van 4/5 mensen, maar ineens stonden er 10 mensen voor ons neus, en later kwamen er nog zo een 5/6/7 binnendruppelen. Gezellig! We zaten gewoon met zijn allen rond het vuur, maar eer het laatste groepje nog aankwam was het vuur al uit haha. Wel hadden we bellenblaas! Heel leuk om dat naar mensen te blazen, en zij gaan terug blazen... Of als degene naast je al voor je gaat blazen. Stommerds. 

Nadat wij uit ons clubhuis waren gezet gingen we door naar het clubhuis van de andere groep. Daar was het ook weer heel gezellig! We waren nog net op tijd om turkse pizza's te laten bezorgen enzo, al waren we wel eventjes bang dat de bezorger het niet kon vinden (omdat hun clubhuis eigenlijk geen adres heeft), of dat het te laat was en hij niet meer kwam. Maar gelukkig kwam hij na 2en nog! Verder kan ik niet heel veel nog vertellen over deze avond, het was weer een gezellige avond met muziek en eten en drinken en mensen. En uiteindelijk ben ik tot laat gebleven, heel laat, het werd al licht ;).

We maken een tijdsprong van de vrijdagavond naar de dinsdagavond! Deze avond was er namelijk een kamp ouderavond van de explorers. Waar ook wijzelf mochten komen! De avond bestond uit een presentatie wat we op ons kamp (IN LONDENNNN)  gaan doen, hoeveel alles gaat kosten en wat we moeten doen om dit te financieren. Omdat we naar Londen gaan moeten we natuurlijk wat bij elkaar verdienen met onze kampacties. Maar we missen per persoon nog maar 24 euro, zonder activiteiten dan wel, maar we hebben al ruim 2000 euro verdiend! Er staat nog een BBQ gepland, we gaan nog helpen bij circuitruns, we gaan nog dingen verkopen, op de vrijmarkt staan op koningsdag etc. Dus dat moet helemaal goed komen! 
Wel weer typisch dat we met alle explo's, na de presentatie, in de keuken gezellig gingen doen. Daar zitten we zo vaak, terwijl het een van de ongezellige plekken is haha. We maken het zelf heel gezellig! Het was weer leuk om iedereen doordeweeks te zien en te spreken.

Die vrijdag hadden we geen officiële opkomst. Maar we waren wel aanwezig! Op de zaterdag was de open dag en die moest worden voorbereid. We hebben met heel veel anderen alle spullen gepakt voor de postenspellen. Er viel zo veel te doen! En erna hebben we natuurlijk nog even met zijn allen gezellig gezeten op ons podiumplekje. 

Op gegeven moment was iedereen moe en wilde vroeg slapen voor de volgende dag (vroeg opstaan voor de dag zelf), maar nee, Manon was eigenwijs en is nog naar een andere scoutinggroep gegaan. En natuurlijk was het daar ook gezellig. Iedereen was daar nog vrij energiek en we hebben dan ook vrij veel liedjes meegeschreeuwd haha. Daar bestond de rest van de avond denk ik uit. Ik ging later weg dan ik had gepland (dat hoort bij me ofzo), en moest de volgende dag alweer 8 uur op het clubhuis staan yay! Maar het was het waard :).
De volgende dag moest ik me dus uit mijn bed schoppen en ben ik in turbo modus naar het clubhuis gereden. Daar stond namelijk een mede leiding die op mij stond te wachten. We gingen samen broodjes halen voor de lunch en zij nam haar kind mee, dus dan kon ik samen in de auto blijven zitten. Chipz ging gezellig aan en het was zo weer geregeld. Toen we weer aankwamen waren heel veel spullen al gepakt en in de aanhanger gezet die heen er weer reed naar het park. Ik heb even snel wat besproken en ging toen opweg naar het park zelf. Het was namelijk alweer bijna 9 uur en dan moesten we het vuur aanmaken, aangezien wij bij het vuur stonden in de ochtend. Na een paar pogingen lukte het en hadden we op tijd alles klaar gezet, voordat de opening om 10 uur begon. 

De hele groep is toch wel groot om te zien, we hebben met zijn allen geopend. De kinderen werden in groepjes verdeeld en mochten zo alle posten af. Mijn taak was om limo in te schenken en de kinderen marsmellows te laten roosteren. Ook verwelkomde ik af en toe kijkers (rondom het vuur zitten is toch wat laagdrempeliger dan meteen meedoen). Ook kwamen mijn nichtjes kijken en moest ik natuurlijk even zien hoe mijn oudste nichtje van de tokkelbaan afging!
We hebben weer met zijn allen geluncht en daarna gingen we in de middag wisselen van post. Ik stond nu bij een springkussen wat een stormbaan was. Alleen ging dit de eerste keer volledig fout, we stonden maar met zijn tweëen en moesten ook ouders aanspreken. De kinderen sprongen gewoon op het kussen zonder richtingslijn, en deze ronde hebben we helaas 4 kinderen naar de EHBO kunnen sturen: bloedneus, een elleboogje daar, maar ook iemand die door zijn rug ging bijvoorbeeld. :c
De ronde erna hebben we geprobeerd met zijn tweëen het gestructureerd te laten verlopen, maar met twee kleine mensen zonder een al te luide stem is dit nog vrij moeilijk. Ook is het dan lastig als er elke keer twee groepjes bij het onderdeel aankomen.. Er was iets mis gegaan..

Toen hebben we weer voornamelijk opgeruimd, en hebben daarna met zijn allen nageborreld. En daar werd nog even medegedeeld dat we enorm veel kijkers hebben gehad deze dag. Er waren enorm veel interesse formulieren ingevuld, en veel kinderen hebben meegelopen. Tijdens de borrel werd er ook gekookt voor alle medewerkers: Couscous! En het was nog lekker ook. Wel waren er weer de meest subtiele gesprekken aan tafel, maar ook dat is scouting, en daar raak je aan gewend, ongeveer ;). 

Voor dat was dat de open dag, erna ben ik snel wezen douchen en omkleden omdat ik naar een verjaardagsfeestje ging van mijn beste vriendinnetje. Hier waren ook kei veel scouting mensen voor uitgenodigd, maar ook anderen vrienden van haar! We hebben buiten gezeten met dekentjes en kaarsjes, maar ook binnen gedanst op allerlei soorten muziek. Dit hebben we afgesloten met thee en pizza, en daarna bleef ik samen met 2 andere scoutingvriendinnetjes slapen. :)

In twee weken kan je zo enorm veel weer hebben beleefd. Ik vind het toch weer bizar hoeveel ik er over kan vertellen. Deze twee weken waren weer leuk! En aankomende weken worden weer druk, er staan twee grote activiteiten op de planning, maar dat horen jullie tegen die tijd.

Liefs, Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.