1 april 2014

Het scoutingleven | week 12&13

Als er iets speciaal is in mijn leven, in wat ik doe, is het scouting wel. Scouting is een groep met enthousiaste mensen, die eigenlijk niet eens zo heel bekend zijn voor degenen die niets met scouting te maken hebben. Als ik aan een vreemde vertel dat ik op scouting zit, en ik krijg de vraag wat ik daar zo ongeveer doe, weet ik nooit een antwoord te geven. Je doet ook zo veel! Elke week weer eens iets nieuws.

Zelf ben ik nu 2/3 jaar leiding van de esta's (jongens en meisjes van 7 tot 11 jaar gemengd) en ben ik ook nog jeugd lid bij de explorers (gemengd van 15 tot 18) waar ik aankomend jaar alweer weg ga, op naar de volgende groep! Zelf heb ik elke week een bijeenkomst, opkomst genaamd, dit is voor beide groepen op de vrijdagavond. Verder wil het ook nog wel eens voorkomen dat er een activiteit plaats vindt op de zaterdag, of dat er een vergadering is door de weeks. 
Het leek mij leuk om eens in de zoveel tijd te bespreken wat ik heb gedaan op scouting. Ik hou er namelijk enorm van om uitgebreide verslagen te maken over wat ik heb beleefd. En het leek mij dus leuk dit over scouting te doen, op mijn blog. Want ja, scouting maakt mij speciaal en ik deel het graag met jullie!


Laten we beginnen bij de vrijdag van week 12. Dit was 21 maart!
Op de vrijdagavond begin ik altijd met de esta's. Het thema van deze opkomst was 'leidings verjaardagsfeestje'. We vierden met alle leiding ons verjaardag ineen! We deden natuurlijk onze lievelingsspelletjes (voornamelijk bunktrefbal, dat vinden de kids zo leuk.). Er werden enorme bunkers bij het bunkertrefbal gemaakt, en het werd eerder een soort tentje dan echt een bunker waarin je je moest verschuilen.

Tijdens het drinken moest er natuurlijk eerst voor ons worden gezongen, we stonden met zijn vijfen op stoelen en de kinderen zongen daadwerkelijk luidkeels mee! Wij trakteerden op verschillende soorten taarten. Dat ging er wel in!
Natuurlijk is er geen feest zonder cadeautjes.... Sommige esta's hadden cadeautjes voor ons meegenomen! Zo heb ik rozen en tulpjes gekregen, een heerlijke en rustgevende shampoo, een messenslijper met wat chocolade en een zakje chocolade (ik hoop dat ik nu niets vergeet). Weer erg originele cadeau's!

Na deze opkomst ging ik snel door naar mijn eigen opkomst, aangezien ik een vriendin mee had genomen die natuurlijk niet even op een vreemde groep afstapt in haar eentje. Deze opkomst werd door een vriend en mij georganiseerd. Het was de koffie-opkomst. Die natuurlijk moest beginnen met, jawel, koffie! Verder ging de hele opkomst gewoon relaxed (dat verbonden wij aan het dingetje koffie) en hebben we dingen klaargemaakt voor bij de koffie. :) Het was erg gezellig, vond ik zelf!

Dit zijn mijn schoenen voor scoutingfeestjes trouwens!
Al snel hierna gingen we met een select groepje weg. Er was namelijk een scoutingfeest bij een andere groep. Dit was echter geen standaard scouting feest (feesten, dansen, drinken) maar een 'geen alcohol feestje'. Er was een kampvuur toen we aankwamen, en die is niet uitgegaan tot we rond 3 uur het wel erg koud kregen. Er werden ons wel hotdogs beloofd, die uiteindelijk al op waren, want we waren laat :(. Verder kwamen we erachter dat deze groep een hele gezellige en leuke groep is. Buiten dat ik een keer me heb vast moeten klampen aan de boom voor enige veiligheid, was het een enorm geslaagde avond! We hebben lang rond het kampvuur gezeten en gezellig gepraat, met muziek op de achtergrond. We hebben deze nieuwe mensen een beetje leren kennen. 
Om 2 uur hadden we honger, maar kon er niets meer worden bezorgd. En dus hebben we maar zakken chips gehaald! Rond een uur of 3 gingen we dus toch maar naar binnen, waar vervolgens de muziek alleen maar harder ging. En we fristi en beschuit kregen aangeboden. (het beschuit lag opeens op de bar ofzo).
Om half 4 werd ik toch maar naar buiten gedragen, omdat ik anders niet mee ging, oeps. Het was erg gezellig! En de volgende dag was ik gewoon aan te spreken!

Die zaterdag erna stond er namelijk al vroeg een activiteit gepland. Een vriendin was bij mij blijven slapen (3 uurtjes slaap, woohooo) en we hebben gezellig samen ontbeten. Waarna we om een uur of 9 onze eigen wegen gingen. Zij naar huis en ik in de bus naar schalkwijk. 22 maart waren namelijk de scouting zwemwedstrijden van regio haarlem, en mijn esta's deden mee!

Om kwart voor 10 was ik dan bij het zwembad aangekomen, en stond ik de esta's op te wachten. We gingen met zijn allen omkleden om daarna al in het zwembad te kijken hoe laat we moesten zwemmen. 3 teams hadden we. De eersten van de leeftijd 7-8-9 gingen als een speer, en hebben dan ook uiteindelijk de 4e of 5e plaats van de 20 weten te veroveren. De tweede ploeg ging iets minder snel, maar ook zij waren apetrots dat wij op het bord stonden! Daarbij heeft een esta van ons mogen sprinten, en heeft zij hiermee de eerste prijs behaald, ze was enorm snel.
Na een paar keer bijna in het water beland te zijn omdat je kinderen uit het water moet tillen (en dat is hoog en zwaar) en omdat je bijna in het water wordt geduwd, mochten de kids in het recreatiebad vrij zwemmen. Wij gingen de oudere esta's (10-11-12) ophalen. Zij mochten ook baantjes trekken, alleen moesten zij zelfs een uur wachten tussen de twee sessie's. 
Gelukkig kwam al snel een vriendinnetje van mij het zwembad in. Zij zit samen bij mij bij de explorers, maar zit zelf bij nog een andere groep waarbij ze nu hielp. De rest van de dag ben ik en met haar, en met mijn eigen groep opgetrokken. 

De hele dag in het zwembad bestond voornamelijk uit wachten, kinderen aanmoedigen en uit het water trekken, in je schrale kleding naar buiten rennen. En het was nog gezellig ook. Onze groep deed eigenlijk niet meer mee met deze wedstrijden, maar nu we dit toch hebben gedaan, heb ik zoveel mensen weer gezien die ik al kende van vorige scouting activiteiten. Ik vind het enorm leuk om die weer te zien! En ook zag ik meteen weer de mensen die ik de avond/nacht ervoor had leren kennen, dat was helemaal tof!
Na een ijsje gingen de kiddo's al snel naar huis, en bleef ik nog even met mijn vriendinnetje om avond te eten (patatjes!), en nog even te kijken bij alle groepen. 
Daarna ging ik na deze lange dag, om half 7 weg, niet eens naar huis maar naar een verjaardag. En ik was kapot. Ik heb voornamelijk zondag er nog last van gehad, maar ook was ik de rest van de week ziekig en zat ik helemaal vast door de spierpijn. Maar het was het waard!

De dinsdagavond was de ouderavond voor esta's, we bespraken hun kamp. Dat moet natuurlijk ook gebeuren. Ondanks dat ik er door werk niet helemaal bij kon zijn, heb ik wel nog een stukje kunnen presenteren (hele overwinning) en heb ik gezellig na kunnen babbelen met de ouders. En nadat de ouders weg waren hebben we ook nog even gezellig gezeten met alle leiding. Het werd weer laat, voor een doordeweekse avond dan. ;)

Dan maken we even een tijdsprong naar de vrijdagavond, 28 maart.
Hierbij begonnen we met de esta's met het knopen. Een heerlijk typisch scouting ding, wat je in hogere groepen gewoon echt moet kunnen! Je gaat later namelijk met deze knopen de vlag hijzen (wat elke opkomst moet worden gedaan), een keuken maken van hout en touw, en ook het keukenzeil vastmaken. De kinderen konden gelukkig lekker buiten deze knopen oefenen, met daarop gevolgd een knopen estafette om de knopen te kunnen aftekenen.

Hierna gingen we bij de explo's mos verven. Ja, je leest het goed! De opkomst was "groene vingers", wat werd ingeleid met het random planten van bloemetjes. Hier waren wij erg fanatiek in, en ik geloof dat straks overal willekeurige bloemetjes boven de grond komen! Dit bezorgde wel hele rare situaties. Verder gingen we dus een drapje maken van karnemelk, bier en mos. Dit hebben we samen gemixt. Waarna we met kwasten dit over de tegels gingen verven in patroontjes. Het idee is dat de sporen van de mos in het drapje terecht zijn gekomen en dat we over een paar weken dus mos op de muren en op de stoep hebben! We zullen het zien.
Na deze opkomst werden vrij snel al uit het clubhuis gezet, dus zijn we gestrand bij een van de explo's thuis. Hier hebben we nog even telefoonverslaafde gespeeld en hebben we pannekoeken gegeten, want het was tenslotte pannekoekendag. Deze avond eindigde voor ons doen vroeg, rond een uur of 1. 

De volgende dag was er alweer een activiteit voor de zaterdag. Deze keer een groepsactiviteit, namelijk de 11- disco. Kinderen van 5 tot 11 mochten dus lekker komen dansen en lol maken. Maar dit moest natuurlijk eerst worden opgebouwd. We hebben de zaal omgetoverd tot een feestzaal (lees: een zooi aan vlaggetjes en ballonnen opgehangen, maar het zag er wel feestelijk uit!). Er werd gekookt, en we gingen gezamenlijk eten. Daarna hebben bijna alle leiding een carnaval kostuum van boven uitgekozen, want het thema was carnaval, whoooo. Ik stond de hele avond achter de bar, en dat was een prima plek. Ik sprak de kinderen en kon gewoon ook dansen achter de bar. In de zaal waren alle kinderen enorm druk aan het springen, haha. 
Na de disco moest er natuurlijk het een en ander worden opgeruimd en hadden we een gesprek. 
Waarna ik er al snel vandoor ging.

Ik was uitgenodigd door mensen van een andere scoutinggroep om te komen film kijken. Die kans liet ik niet aan me voorbij gaan. Het was een typische, gezellige en knusse filmavond geworden. En ook hier werd het wat laat, maar ik geef de zomertijd de schuld!

Ook voor deze week staat weer wat speciaals gepland, maar wat dat is ga ik natuurlijk nog niet verklappen, dat horen jullie waarschijnlijk over twee weken, of zelfs al over een week!

Let op: Ik probeer meestal alles uit scouting te halen, u hoeft dus niet bang te zijn dat uw kind dit ook zal doen, dit is namelijk míjn keuze. Kinderen op scouting groeien in een soort familie en zijn zo heel hecht met elkaar. Ik wil zelf graag dit zo veel mogelijk mee maken, dus ga ik in plaats van bijvoorbeeld naar de stad om uit te gaan, naar een andere scouting groep of blijf ik op mijn clubhuis om het gezellig te hebben. Scouting is namelijk mijn leven.

Weer eens een heel andere post, een soort kijkje achter de schermen in mijn scouting leven. :)

Liefs, Manon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.