21 november 2014

Terugblik op afgelopen studieperiode


Toen ik ging studeren, schoot er serieus door mijn hoofd:'Leuk, nu kan ik eindelijk updates geven op mijn blog van schoolprojecten.' Dat vind ik altijd zo leuk om bij anderen te lezen. Maar wat blijkt. Mijn studie doet niet aan 'projecten'. Dus ik kan wel leuk vertellen over mijn tentamen Gezondheid en ZiekteLeer, wat overigens heel goed ging!, maar dat is nu niet enorm interessant.


Wat mijn studie dan weer speciaal maakt, is de hoeveelheid praktisch werk. Dan is het geen verassing dat praktische opdrachten voorkwamen in mijn tentamens. Dat kan ik wel laten zien! Nu ben ik er niet helemaal tevreden over, want dat ben ik nooit over mijn kunst. Maar ik kan er wel wat bij vertellen, toch?

Bij mijn studie 'Kunstzinnige Therapie' hebben wij een vak 'Kleur en Vorm'. Hieronder werd voor deze periode tekenen, schilderen en boetseren in een getoetst.
Het bleek dat ik minder goed was in tekenen dan ik dacht, schilderen en boetseren gingen mij beter af. Maar laten we in ieder geval kijken. Zonder blik dat ik enorm enorm goed ben, want dat ben ik niet en dat probeer ik ook niet te vertellen. Nee. Dit is wat ik doe op school. :)

Laten we beginnen met het boetseren. Wat ik nog nooit eerder had gedaan, voor ik begon met mijn studie. Alles wat ik maakte was aan elkaar geplakt. Nu leerde ik alles vanuit een bol te maken. We begonnen met platonische lichamen, de exacte vormen die aan een verhouding moeten voldoen.

Deze vond ik het moeilijkst van de twee. Alle vlakken moesten glad zijn (zonder hobbeltje of bobbeltje), en als je ergens iets probeerde glad te maken, maakte je ergens anders een deuk haha. Ook zijn ribben erg moeilijk, ik ben niet zo een mens met duidelijke grenzen denk ik. Gelukkig heb ik er nog best een goed werk uitgekregen. Helemaal glad en recht was hij niet, maar het is toch zeker een octaëder!


Gelukkig was er ook een ronde vorm. dat ligt mij meer. Deze vorm lag mij heel goed! Ik had gelijk door hoe ik hem moest maken. Deze had ook wel ribben, maar die hoefde niet zo duidelijk en mochten oplossen in het vlak. Het leuke is dat als je deze vorm een zetje geeft, het zelf verder voortbeweegt haha :).

Dan de tekeningen! Deze periode stond in het tekenen van exact natekenen. Waarnemend tekenen. Heel rustgevend, soms heel frustrerend ;).
Zie hier mijn boom. Dit is eerlijkgezegd de allereerste boom die ik tekende in de les, die was het best. Hij is lekker geworteld en fijn met licht en donker aangegeven. Ik hoop dat hij goed word gerekend. Dit is een houtskool tekening.

Ik heb nooit durven dromen dat ik ooit met houtskool over weg zou kunnen. maar ook dit is een houtskooltekening. Hierin stond het licht donker contrast centraal en moest hierdoor de vorm er echt uit komen!

Als laatst was daar het herfstblad wat we precies moesten natekenen met potlood. Wat heb ik hier lang aan gezeten... Gelukkig zie je in ieder geval dat het een blad is, haha.

En als laatst is hier mijn schildering. Hier ben ik het meest trots op. Bij deze opdracht moesten we een herfststemming schilderen met alleen kleuren, de herfstkleuren creëren is meest al lastig genoeg. Maar uit deze stemming moesten we een herfstfiguratie halen en deze vormgeven. Ik zag een vosje! Ik heb hem gelijk kunnen vormgegeven en hij komt echt voort uit de achtergrond. Hij voldeed aan alle criteria en ik heb gehoord dat hij sowieso werd goedgekeurd.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een keer een kijkje(groot kijkje) in mijn studie opdrachten te krijgen. Zo kan ik mijn kunstzinnig werk delen en kunnen jullie zien wat mijn opdrachten inhouden. Dit was alleen wel maar één vak. Dus er was genoeg andere tentamenstress. Maar dat kan ik helaas niet laten zien.

Q: Zouden jullie meer kleine updates over mijn kunstzinnige opdrachten willen lezen/zien?

Liefs, Manon



3 opmerkingen:

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.