2 juli 2013

Stay positive


Ik beloof jullie na dit berichtje niet meer zo vaak lastig te vallen met informatie over mijn eindexamen. Maar misschien vroegen mensen zich af wat mijn uitslag is en hoe het verder gaat. Voor mijn herkansing heb ik, ondanks dat ik de dagen voorafgaand aan mijn herkansing alleen maar mijn boek kunst heb gezien, precies hetzelfde cijfer gehaald als eerst. Dit betekent dus dat ik alsnog ben gezakt. Wat wil ik graag kunnen zeggen dat ook ik ben geslaagd, en de vlag uit kan hangen. maar ik moet helaas nog een jaartje wachten.

Nu moest ik vrij snel accepteren dat ik was gezakt, want er moest meteen vanalles worden geregeld over hoe ik verder ga. Blijf ik op mijn oude school of kan ik vavo gaan doen? Ik wilde heel graag volwassen onderwijs doen, zodat ik alleen Nederlands en Biologie hoef te volgen. Dan hou ik meer tijd over voor school, portfolio voor mijn vervolgopleiding, scouting en eventueel werk, en ook is mijn slagingskans dan velen malen groter. 

Mijn ouders hebben dagenlang aan de telefoon gehangen omdat ik een uitbestedingsovereenkomst nodig heb voor het vavo, omdat ik minderjarig ben. Mijn school had het heel druk met de diploma-uitreikingen en de rapportvergaderingen dus eigenlijk kwamen we er nauwelijks doorheen. Ik was op een lijstje gezet om uitbesteed te worden, maar dit vertrouwde ik eigenlijk niet helemaal. 

Ik had me zelf al ingeschreven, waarna ik meteen werd gebeld dat ze dit hadden ontvangen. Maar ze vertelden ook dat ik alleen voor een intake gesprek in aanmerking kwam als mijn school mij hadden uitbesteed, dus dat ik daar achterna moest. Mijn moeder heeft een mailtje gestuurd naar school met allerlei punten waarom ik het vavo moest doen. En vandaag zijn we dan eindelijk gebeld met een positief bericht: ik ben uitbesteed aan het nova! Mijn vader heeft meteen gebeld voor een intake gesprek. En als jullie dit lezen heb ik dat gesprek waarschijnlijk net gehad. Spannend!

Het intake gesprek is alleen maar overleg over hoe de lessen zich gaan vormen en welke vakken en lessen ik kan volgen. Dus eigenlijk kan ik best wel opmaken dat ik al bijna ben toegelaten! Dit is een hele opluchting.

Ik heb mijn hele vakantie in spanning gezeten. En nu nog. Eerst voor mijn uitslag, dan voor mijn herkansing, weer voor de uitslag, dan alles regelen voor het vavo. Maar nadat ik heb doorgekregen over ik wel of niet ben toegelaten heb ik eindelijk écht vakantie. 

Het komt dus allemaal wel goed met mij. Ook al ben ik niet geslaagd. Als ik wel was geslaagd was ik naar een opleiding gegaan waar ik niet voor de volle 100% achter stond en ging ik als nog dat jaar mijn portfolio aanmaken. Wie weet was ik dat jaar erna wel overgestapt naar een andere studie, en dan zou ik in de knoop komen met mijn studie financiering. Nu kan ik nog een jaartje ervaring op doen, kijken voor andere studie's (ik kom namelijk verschillende interesses van mezelf tegen die ik helemaal niet wist van mezelf) en ik heb meer tijd voor school, scouting én ik kan een portfolio aanmaken (of een cursus hiervoor volgen!). Ergens verwachtte ik het dus wel dat ik was gezakt, alleen maar omdat het beter voor me zou zijn om een jaar over te doen. heel gek, maar ik geloof dan ook dat alles gebeurd om een reden. Het komt wel goed!

Big hug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.