19 februari 2016

Geluksmomentje: kunstvak is voldoende!

Goedemiddag mooie zonnestraaltjes. Vandaag is het begin van mijn voorjaarsvakantie en mede door dat en door wat persoonlijke redenen komt dit artikel wat later. Ik vind verder dat ik wel goed bezig ben met het volhouden van om de dag bloggen, yes. Dit blijft waarschijnlijk nog wel een tijd zo!
Verder niet getreurd, vandaag heb ik namelijk wel een lekker fijn artikel voor jullie. Vol kunst en positiviteit. Lekker getypt vanuit mijn luie stoel, zonder make up, met imagine dragons op en een zonnetje wat heerlijk het huis binnen schijnt. Zo, zitten jullie klaar?

Zoals jullie namelijk aan de titel hebben kunnen aflezen heb ik mijn kunst vak 'kleur en vorm' voldoende behaald, yes!! Dat betekent dat alle (even tellen...) 7 werken voldoen aan de richtlijnen en zijn goed gekeurd. Alle 7 in een keer! Hoe mooi is dat.
Jullie moeten begrijpen dat ik, op de laatste periode van vorig jaar, na kunstvakken nauwelijks in een keer allemaal goed heb teruggekregen. Omdat er altijd wel één richtlijn net niet goed zit. Niet erg natuurlijk en juist erg fijn dat ik dit dan nog even kon aanpassen. Maar nu alles in een keer goed zit, is dat zo een opluchting.
Op mijn instagram (@manonnnnn_) heb ik al genoeg laten zien van mijn werken. Toch wilde ik ze graag ook op mijn blog laten zien, maar ik was er toch behoorlijk onzeker over en wilde ze niet al delen als ik er nog wat aan moest veranderen. Maar, dat hoeft niet, dus kijk even lekker rond in dit artikel!

Tekenen:








Laten we beginnen bij het vak wat ik doorgaans toch stiekem het lastigst vind: tekenen.
Waar we in periode 1 ons volledig hebben gestort op de mensgestalte en de verhoudingen hiervan, hebben we in periode 2 deze onderzocht en volledig geabstraheerd (geen idee of dit wordt bestaat en met een d of een t hoort, whoops).
Periode 1 vond ik dan ook enorm lastig. Verhoudingen is zeg maar helemaal niet mijn ding. Gelukkig hebben we dit meerdere malen geoefend met modeltekenen en daarbij had onze docente een mooie eerste oefening die je als eerste plaatje ziet.
Van te voren kozen we een bestaand kunstwerk van een volledig mensgestalte. In deze opdracht gingen we al bewegend over het papier met veel vormen en door elkaar 'gekras' de verhoudingen aftasten. En dit werkte in ene zo goed! Hierna konden we gelijk de gestalte met potlood vastzetten.
Om vervolgens met pastel de gestalte en een beetje de omgeving eerst op a3 en hierna op a2 (best wel groot formaat) te maken. Zoals je kan zien, is mijn gestalte een beetje breder geworden en de armen juist wat dunner, haha. Oeps. Ook was de omgeving totaal niet uitgewerkt. Maar, helaas.Verder ben ik er eigenlijk juist wel blij mee, en hij is goedgekeurd, dus who cares?
Op naar periode 2! Het abstraheren vond ik (met volle verbazing vanuit mijzelf) zo leuk. Ik kon op deze manier veilig mijn gevoel verbonden houden, en toch strakker gaan denken en het beeld verstillen.
Ik ben dan ook erg trots op het resultaat. Zie je de belangrijke lijnen van het gestalte terug? En ook de balans en de compositie ben ik nog steeds erg blij mee. Wel vond ik de doorwerking erg lastig en in mijn ogen nog niet voldoende. Maar no worries dus!

Schilderen:








Ook dit vak is opgedeeld in twee periodes!
In de eerste periode draaide het om de eerste twee schilderingen. Waarbij de eerste een nageschilderd werk is van een Monet. De tweede is juist vanaf een foto nageschilderd. Het was de bedoeling om dit vanuit je gevoel na te schilderen. Wat nog best een klus is haha. Bij de Monet heb ik nog wel wat moeite gehad met het perspectief en schortte het nog de hele tijd aan de precisie. De tweede is me juist snel gelukt en hier ben ik ook heel blij mee! Het gaf me een gevoel van dat je er in kon stappen en lekker op avontuur kon gaan.
In de tweede periode gingen we op de schildering vanaf een foto, door. Met het bijbehorende gevoel. We maakten in de lessen een steeds meer expressieve reeks, waarbij je op het laatst de kleuren juist weer verbind en nog 'even' terug brengt naar een figuratie.
Dit vond ik zo een leuke opdracht! Ik ben wel van het expressieve. Waar ik het soms moeilijk vond om me een beetje in te houden en niet gelijk all-in expressief aan de slag te gaan, ging dit me heel goed af. Ik kwam van alles tegen: een beetje spanning in het avontuur, een beetje een zoektocht wel. En ik kwam mezelf tegen: warmte, maar toch steeds meer begrenst met veel potentie.
Ja dit vond ik een topper van de opdrachten en ik ben mega blij met wat er uit is gekomen!

Boetseren:






En als laatste: het boetseren! Man, man, man. Wat heb ik hier een weerstand tegen gevoeld. In de lessen moesten we ineens een dier boetseren in een paar lessen en hierna gelijk ook twee (!!) mensgestaltes, allemaal volgens de juiste verhoudingen etc. Ik wist niet waar ik moest beginnen en het lukte maar niet. Ik raakte enorm kritisch op mezelf en begon me alleen maar te vergelijken. Tot een week voor de tentamens ben ik niet begonnen met mijn beelden voor de toetsen. Tot ik met lieve meiden van mijn studie had afgesproken om samen op school te boetseren. Dit werkte! Hierdoor ging ik thuis ook werken aan het konijntje en had ik alles op tijd af. En hoe!
Ik ben echt heel blij met het resultaat van het dier. Hij is in het echt namelijk even groot als een normaal konijn, haha. En ook de mensen zijn niet verkeerd.
Ik was wel even bang dat ik deze alsnog moest verbeteren en weer kon gaan boetseren, maar deze zijn dus ook in een keer goed gekeurd (!!!) hoe dan(!!!!!).

Ja, ik blijf verbaasd, maar ook heel trots op mezelf.
Voor deze periode is dit vak weer heel anders opgesteld. Zo maak ik met schilderen een hele reeks van grot naar landschap. En ben ik met boetseren een hoofd vanuit mijzelf aan het boetseren die we later gaan analyseren. Hierbij komen houtskoolreeksen en pasteltekeningen over jezelf even om de hoek kijken en schrijf ik hier ook een autobiografie bij. Spannend!

Ik hoop dat jullie die opdrachten ook weer willen zien!

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.