11 februari 2016

Persoonlijke doelen



Volgens velen zal dit artikel worden beschouwen als 'te laat'. En daar zit ergens wel logica in. Ik wilde jullie namelijk nog graag vertellen over mij doelen die ik met ingang van het nieuwe jaar voor mijzelf heb opgesteld. Nu is januari zelfs al voorbij, dus goed, er zit inderdaad tijd tussen. Wel hebben deze doelen mij enorm geholpen om ook weer uit een soort dieptepunt te komen, dus ik wilde ze graag delen met jullie!

Hoe makkelijk kan een persoon veranderen. Waar ik altijd heb geroepen: Ik doen niet aan goede voornemens, die zijn stom, helpen niet en daarvan raak je alleen maar gefrustreert! Heb ik ze dit jaar juist wel opgesteld. Ineens. Ik was nog van mening dat ik het eigenlijk niet moest doen, maar ik bedacht me ineens toen ik het filmpje van Teske zag over haar goede doelen. Ze had er een linkje naar een template bijgezet, waarin je overzichtelijk en leuk je doelen op kon schrijven.

Op de een of andere manier trok dat me erg. Waarom zou ik het niet op een rijtje kunnen zetten wat ik wil veranderen?
Begrijp niet verkeerd: Voorheen dacht ik dus dat doelen enorm vaag waren. Want, of ze waren: ik wil afvallen. En vervolgens val je 9 van de 10 keer terug, omdat het vaak uit een impuls voortkomt. En bij mij was het altijd het ding dat mijn doelen te groot waren, als: ik wil me gelukkiger voelen. Daar had ik niets aan.
Toen ik Teske hoorde vertellen over haar doelen, bedacht ik me ineens dat doelen helemaal niet zo precies of groot hoefde te zijn.



Op het moment zit ik eigenlijk op een soort keerpunt. Ik weet niet zo goed wat ik wil, wat ik voel, wat goed voor me is. En er waren een aantal punten in mijn leven, die mij niet meer aanstonden.
Omdat ik deze dingen wilde veranderen, maar geen idee had hoe, bedacht ik me dat dit template me wel kon helpen. Hierin worden namelijk ook stappen bij geplaatst om je doelen in kleine stappen te halen.
Daarbij staat er ook een grote lijst met prioriteiten in het formulier. Eerst vond ik dat gek. Ja. Je eigen prioriteiten zijn belangrijk, maar moeten ze echt zo groot worden afgebeeld? Later is dit bijgedraait: het is fijn om herinnert te worden aan de dingen die ik het allerbelangrijkst vind. Door de aanwezigheid, vergeet ik dit niet en verlies ik mezelf niet in mijn doelen.
Ook staat er nog een vakje waar je een soort van motivatie voor jezelf in op kan schrijven, voor als het even niet lukt. Dat vind ik zo handig! Soms heb ik gewoon een dag dat het allemaal even niet meer zo makkelijk lukt, dan is dit heel handig om te lezen. Het is een reminder voor jezelf aan jezelf!

Laten we beginnen bij mijn prioriteiten.
Wat vind ik belangrijk voor mijzelf?

Op nummer 1 staat: genieten van het leven. Soms vergeet ik dit wel eens. Dan voelt het een beetje alsof ik ‘word geleefd’. Maar zelfs op die dagen kan je wel even stilstaan bij de mooie dingen en bij het fijne leven wat ik leef.

Op nummer 2: Rust voor mezelf en in mezelf. Ik laat me nogal eens gek maken, met een grote chaos in mijn lichaam als gevolg. Het belangrijk dat ik af en toe even weer tot rust kom.

Nummer 3: Mij gelukkig en fijn voelen. Spreekt voor zich denk ik. Ik wil dingen doen, zien, voelen, horen die mij gelukkig laten voelen en waarbij ik mij goed en fijn voel.

En op nummer 4: Mijzelf ontwikkelen. Dit is dus zo een groot doel, stiekem. Maar dit is dan ook niet perse een streven. Het is goed om af en toe stil te staan bij hetgeen dat ik me op veel verschillende vlakken in het leven wil blijven ontwikkelen. Ik wil niet stil staan. Hoe ik dat ga doen in dit jaar, weet ik niet, maar hierdoor wordt ik er af en toe even aan herinnert.

Ik heb een aantal kleine en grote doelen voor mijzelf opgesteld, waarvan ik hoop dat ze me gaan helpen, me fijner te voelen en mijn leven weer op de rit te krijgen.



Doel 1: Een ritme ontwikkelen.
Het voelt namelijk alsof ik mijn week en dag ritme totaal ben kwijtgeraakt. Ik heb geen houvast meer. School doet maar wat, ik heb geen werk op vaste dagen en mijn slaapritme is ver te zoeken.
Daarom zijn mijn stappen als volgt:

1.     Een baantje zoeken op een vaste dag voor een vast inkomen.
Het valt je misschien op dat in deze zin zelfs twee keer ‘vast’ in voorkomt. Dit mis ik veel te erg.
Gelukkig kan ik nu zeggen dat ik al een baantje heb gevonden! Ik heb er wat voor moeten doen, maar ik ben gelukkig aangenomen bij 2Contact als Contact Agent. Hierbij werk ik op vaste dagen en minimaal 11 uur. Dit zorgt dan gelijk voor een vast inkomen.
Ik kijk zo erg uit naar het vaste inkomen. Ik ben klaar met het op de rand leven met mijn geld omdat ik zo onregelmatig werk! Ook kan ik nu mijn week indelen op waarbij ik weet dat sommige dagen en tijden gewoon besteed zijn aan werk.

2.     School weer bijhouden, ook op de dagen zelf.
Aan het begin van het schooljaar, had ik besloten dat ik alleen in het weekend zou werken aan school. Doordeweeks ben ik te moe na school. Maar in het weekend wilde ik ook weekend hebben. Hmm. Dit zorgde dat ik achter kwam lopen met school. Ik probeer me nu te focussen op de juiste werken op de juiste tijden af te hebben. En wonderbaarlijk genoeg, heb ik weer meer energie hiervoor. Ik ben benieuwd hoe deze stap gaat lopen.

3.     Vaste slaaptijd en op staan tijd.
Dit heb ik nooit gehad, dus dit gaat erg moeilijk worden. Ik heb nu een vaste slaaptijd. Maar mijn rooster is op het moment onmogelijk om een ritme te vormen. Elke dag om 6 uur naast mijn bed staan, ziei k namelijk niet zo zitten.

Doel 2: Open staan voor school
Voor de kerstvakantie was ik he-le-maal klaar met school. Het lukte me niet meer, ik was moeilijk te motiveren, had geen energie en het ging even niet meer. Maar ik weet wel dat dit écht mijn studie is. Ik vond het een mooi doel om weer open te staan voor school en het gewoon weer te accepteren en aan te nemen.

1.     Met de flow meegaan en op me af laten komen.
Dit heeft met die acceptatie te maken.

2.     Accepteren
Heuj.

3.     Mezelf motiveren
Dit vind ik de moeilijkste stap. Ik weet namelijk nog niet hoe. Moet ik mezelf motiveren met bepaalde activiteiten of producten op bepaalde momenten? Ik ben nog een beetje zoekende.

Doel 3: Kamer rustiger maken.
Ik denk dat ik al meer aan school ga kunnen doen en meer energie zal hebben, als mijn kamer weer een fijn plekje wordt waar ik lekker kan werken. Op het moment ligt mijn bureau, vensterbank, grond en nachtkastje helemaal vol. Ik zit alleen op mijn bed, dit werkt natuurlijk niet bevordelijk.

1.     Bureau en vensterbank vrijmaken.
Dit mag wel eens gebeuren. Als dit vrij is, is mijn hoofd ook alweer een stuk leger.

2.     Decoratie ophangen
En als dit opgeruimd is, kan ik ook eindelijk mijn kamer nog gezelliger maken en kan ik de leuke lichtjes ophangen die ik heb gekregen voor kerst! Ik denk dat ik dan weer veel liever op mijn kamer te vinden ben.

3.     1 keer per week of per twee weken opruimen.
En dan komt het onvermijdelijke: dit dan ook echt bijhouden!

Doel 4: Weer gaan mediteren.
Ik heb lang geleden ondervonden dat mediteren enorm fijn werkt. Maar dit doe ik vrijwel nooit, ik maak er geen tijd voor vrij. Heel jammer, want het werkt enorm fijn voor mijn lichaam, mijn gesteldheid, rust, voor vanalles.

1.     Tijd vrij maken à inplannen
Dit is dus voor de hand liggend, maar wel noodzakelijk. Ik zit zelf aan de zondag te denken.

2.     Meditatie oefeningen zoeken.
Dit werkt dan weer motiverend en ik ben oprecht benieuwd naar wat je nog meer kan met mediteren.

3.     Vast moment.
Iets met ritme.

Doel 5: In het weekend tot rust komen.
Waar ik nu nog de weekenden heb om school bij te werken, vind ik het enorm belangrijk om juist in de weekenden tot rust te kunnen komen.

1.     School ook door de week maken en aanpakken.

2.     Energiepeil in de gaten houden

3.     Onderzoeken wat me tot rust brengt en gelukkig maakt


4.     Planningen maken à weekplanningen

Ik hoop dat jullie het interessant vonden om te zien hoe ik mijn doelen heb opgesteld en om ook te zien hoe dit soort doelen ook jou kunnen helpen om er weer bovenop te komen. Zoals ik al in het artikel schrijf heeft dit mij dus enorm geholpen om te doen wat goed voor mij is en mij hier bewust van te raken. En nu, een paar weken erna, gaat het vanzelf.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gezellig een reactie achter! Vind ik heel leuk en ik reageer zo snel mogelijk.